Van ‘Leven’ naar ‘Beleven’

Van ‘Leven’ naar ‘Beleven’

Je ziet het, je hoort het, je voelt het. Winkelpersoneel dat niet gemotiveerd is. Ze doen hun ding en dat is het dan.

Ze stralen niet uit dat ze blij zijn met hun werk of trots zijn op het bedrijf waar ze werken. En eerlijk gezegd: ik begrijp ze wel. Ik zou het waarschijnlijk precies zo doen als ik in hun schoenen stond.

Mijn dochter heeft een poos gewerkt als vakkenvuller. Uiteraard ben ik geïnteresseerd in haar werk en hoe zij dat ervaart. De gesprekken die we daarover hebben gehad hebben me duidelijk gemaakt dat er nog veel te verbeteren valt.

Observatie en gesprekken met winkelmedewerkers hebben dat idee alleen maar versterkt.

“Dat heeft geleid tot de 3 tips die ik nu met je ga delen.”

Tip 1: Betrokkenheid komt van 2 kanten

Als je graag wilt dat je medewerkers betrokken zijn bij jouw bedrijf, dan is het belangrijk dat jij ook betrokkenheid toont. Veel jongeren die in de winkel werken doen dat enkel en alleen om iets bij te verdienen. Ze krijgen het minimumloon, dus wat kan en mag je van ze verwachten? Ze kiezen niet voor een baantje in de supermarkt omdat het hun passie is.

Dus als je graag meer betrokkenheid wilt, dan begint dat bij jezelf. En dat is helemaal niet zo ingewikkeld.

Wees eens eerlijk. Van hoeveel van je medewerkers weet je waar ze naar school gaan, welk profiel ze hebben gekozen en hoe het gaat op school? Of wat voor hobby’s ze hebben, welke sport ze beoefenen en hoe dat gaat?

Mijn tip: Investeer in je medewerkers door oprechte interesse in hun leven te tonen. Te weten waar ze mee bezig zijn. Grote kans dat ze DIRECT meer voor jou willen doen.

Tip 2: Geef het goede voorbeeld

Misschien is dit wel de belangrijkste. Het gedrag van de leider wordt altijd gekopieerd. Dus als jij uitstraalt dat het je eigenlijk niet zo interesseert, dan garandeer ik je dat je hetzelfde gedrag ziet ontstaan bij je medewerkers.

Dus: Laat zien wat je belangrijk vindt, niet door het te zeggen, maar door het te doen. Als je het belangrijk vindt dat de flessen wijn netjes in een rij staan met de etiketten naar voren, doe het! Goed voorbeeld doet volgen.

En terwijl je het doet leg je de medewerkers uit waarom je dat doet en waarom het zo belangrijk is.

Zorg er dus ook voor dat je zichtbaar bent voor je medewerkers!

Tip 3: Laat merken dat je ze waardeert

Het is zo makkelijk om te laten merken wat we NIET waarderen. En tegelijk weten we ook dat belonen altijd beter werkt dan bestraffen. Dus, wat ze ook doen, laat ze merken dat je het waardeert. Ook als het (nog) niet helemaal goed is in jouw ogen.

Help ze om beter te worden door ze positieve feedback te geven.

Bonus – Powertips

Pas deze extra tips toe voor direct resultaat!

Powertip #1:

Waardeer medewerkers door ze te vragen om anderen te helpen beter te worden. Het kan al zo simpel zijn als: “Wil jij aan X laten zien hoe je die actiekoeling altijd zo netjes vult? Ik wil graag dat iedereen het zo goed doet als jij.”

Powertip #2:

Bedank je medewerkers voor ze vertrekken aan het einde van de werkdag. Zorg wel dat je dat oprecht doet. Een toneelstukje, daar prikken ze zo doorheen. Wees authentiek!

Ontdek het zelf

Om écht te weten hoe het werkt kun je het maar het beste gewoon proberen. Het kost je niets behalve je tijd.