Stappenplan voor soepele onboarding van supermarktpersoneel

You are currently viewing Stappenplan voor soepele onboarding van supermarktpersoneel

Het inwerken van nieuwe werknemers is in iedere sector een uitdaging. Door het hoge personeelsverloop van vooral jonge medewerkers is dit bij supermarkten extra voelbaar. Daarnaast hebben klanten steeds hogere eisen en wil je als supermarkt ook een consistente, kwalitatieve en efficiënte winkelformule presenteren.

Een onboardingprogramma is dan ook essentieel om aan nieuwe medewerkers aan te bieden. In dit artikel leggen we uit waarom onboarding zo belangrijk is en welke stappen je als supermarkt kunt doorlopen om een soepel onnboardingtraject aan te bieden.

Waarom is onboarding zo belangrijk in de detailhandel?

Een groot deel van jonge parttime medewerkers met een uurloon in de detailhandel, verlaat zijn baan binnen de eerste 120 dagen. Het hoge verloop in de sector heeft dan ook tot gevolg dat wervings- en opleidingskosten hoog zijn. Volgens Werf& kost het vertrek van een medewerker het bedrijf gemiddeld 1,5 -2 keer het jaarsalaris. Medewerkers die een gestructureerd onboardingprogramma doorlopen, blijven gemiddeld langer aan de werkgever verbonden.

Daarnaast hebben supermarkten ook te maken met seizoensgebonden arbeid. Bijvoorbeeld in de zomerperiode om vakanties van vaste krachten op te vangen. Of tijdens drukke periodes rondom feestdagen. Bij tijdelijke medewerkers moet je dan in korte tijd de kwaliteit en consistentie op orde brengen.

In een sector die afhankelijk is van een hoogwaardige dienstverlening om klanten te behouden, maakt dat hoge verloop het uiterst moeilijk om een consistente winkelervaring te bieden. En om de concurrentie voor te blijven. Of het nu gaat om het begrijpen van de servicenorm die iedereen moet nastreven, of om duidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden, een gedegen inwerkprogramma vertaalt zich direct vanaf het begin in betere prestaties.

Tijd en geld investeren in het versterken van het onboardingproces en ervoor zorgen dat nieuwe starters vanaf de eerste dag toegang hebben tot de juiste informatie, helpt je dan ook om de klanttevredenheid te verhogen en medewerkers (langer) aan je te binden.

Kosten vertrek medewerker

Stappenplan bij het onboarden van nieuwe medewerkers

Het onboarden van nieuwe medewerkers in een sector die geplaagd wordt door een hoog verloop, kan een onmogelijke taak lijken. Toch zijn er handvatten om je bestaande processen te versterken en ervoor te zorgen iedereen weet waar hij aan toe is. De volgende stappen helpen je om je onboardingproces op orde te brengen.

1. Maak het mobiel en behapbaar

Jongere medewerkers van generatie Y & Z zijn echte digital natives en hechten belang aan zekerheid. Niet zozeer in de vorm van een vast contract, maar in de vorm van duidelijke taken en weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast zijn ze continu op zoek naar prikkels en willen ze graag snelle feedback. Ze zijn resultaatgericht en willen veel afwisseling in werkzaamheden hebben.  

Biedt jouw onboardingprogramma dan ook mobiel aan, waarbij je heldere taakomschrijvingen geeft, afwisseling in werk biedt én de mogelijkheid geeft om feedback te vragen en te krijgen.

Door je programma mobiel aan te bieden, stel je deze jongere medewerkers in staat om onderdelen van de training in hun eigen tijd te verkennen. Dat is iets wat deze generaties ontzettend vanzelfsprekend vindt, omdat privé en zakelijk 24/7 door elkaar heen lopen.

Een ander voordeel bij het mobiel en digitaal aanbieden van je onboardingprogramma, is dat je het makkelijker actualiseert bij veranderde wet- en regelgeving, of als er een aanpassing in de winkelformule of werkwijze is.

Biedt je mobiele trainingen ook liefst in een zogenaamde microlearning-aanpak aan. Dat wil zeggen, splits de informatie zoveel mogelijk in hapklare brokjes die ervoor zorgen dat kennis op langere termijn beschikbaar blijft en een overdaad aan informatie voorkomt.

2. Zorg voor regelmatige check-ins en feedback

Door feedback te verzamelen tijdens en na de inwerkperiode, blijf je je processen voortdurend verbeteren. Ook blijf je zo beter op de hoogte van wat nieuwkomers nodig hebben en willen tijdens de inwerkperiode. Daarnaast kun je potentiële vaardigheidstekorten identificeren waar je jouw training vervolgens op kan afstemmen.

Feedback staat ook centraal om medewerkers te behouden, omdat je zo vanaf dag 1 laat zien dat je hun inbreng waardeert en dat je naar hen luistert. Plan daarom regelmatige check-ins tussen nieuwe medewerkers en hun leidinggevende, zodat zij voortdurend de kans krijgen om vragen te stellen, wijzigingen voor te stellen en steun te zoeken.

Het uitvoeren van enquêtes is ook een goede manier om snel en anoniem feedback te verzamelen, waarbij verbeterpunten naar voren komen die je onmiddellijk kunt aanpakken.

3. Biedt een doorlopende training aan

Eén van de grootste fouten die supermarkten maken bij onboarding is dat ze het niet zien als een doorlopend proces. Nieuwe medewerkers hebben gemiddeld drie maanden nodig om volledig productief te worden. Maar dit duurt langer als alle training en ondersteuning na de eerste 30 dagen stopt.

Blijf dan ook continue training en informatie aanbieden die is afgestemd op de belevingswereld van medewerkers in een supermarkt. Zo help je jouw mensen om te slagen en vooruitgang te boeken binnen je bedrijf, gedurende de eerste paar maanden en daarna.

4. Stel duidelijke doelen

Communicatie is essentieel voor een effectieve inwerkperiode. Door vanaf het begin een kader van verwachtingen en doelstellingen vast te stellen, krijgen nieuwe medewerkers een duidelijk beeld van wat er van hen verwacht wordt. Dat geeft rust.

In een sector waar veel parttimers een gebrek aan motivatie voelen, is het stellen van doelen voor hun ontwikkeling essentieel om verloop tegen te gaan.

Spreek met je nieuwe medewerkers een lijst met doelen af voor de eerste 30, 60 en 90 dagen. En zorg ervoor dat zij toegang hebben tot alle informatie en begeleiding die zij nodig hebben om deze doelen te bereiken.

5. Gebruik een buddy- of mentorsysteem

Veel medewerkers geven aan dat fijne collega’s hen overhaalt om langer bij een bedrijf te blijven. Dus een band creëren vanaf het begin bevordert de retentie bij nieuwe starters een heel stuk.

Door nieuwe medewerkers voor te stellen aan een mentor of buddy hebben ze altijd een vriendelijk gezicht waar ze terecht kunnen voor begeleiding, reflectie of gewoon om even te sparren. Dit versterkt het zelfvertrouwen van de nieuwkomer en bevordert de integratie in het team.

6. Maak het (digitale) inwerkprogramma toegankelijk

Zoals gezegd moet het voor medewerkers op de werkvloer eenvoudig zijn om het inwerkprogramma te volgen. Het materiaal moet daarbij goed toegankelijk zijn. Inlogschermen en mislukte wachtwoorden vormen een directe barrière voor de toegang tot cruciale informatie.

Zorg voor eenvoudige toegang en voorkom drempels in het gebruik van je onboardingprogramma.

7. Biedt overzicht van taken

Daarbij is het soms lastig om overzicht te behouden en ervoor te zorgen dat je geen stappen mist. Tijdens de eerste dagen en weken in een nieuwe baan, komt er veel informatie op de nieuwkomer af. Die niet altijd blijft hangen.

Kies als ondersteuning van je onboardingprogramma dan ook voor aanvulling met digitale takenlijsten, die zowel de nieuwkomer als de leidinggevende helpen om overzicht te houden op de taken die moeten gebeuren.

Ook duidelijkheid bieden in taken en verantwoordelijkheden tijdens het onboardingproces? 

Met BrandSentry monitor je op afstand hoe je nieuwe medewerker presteert, geef je duidelijkheid in taken en verantwoordelijkheden en biedt je de mogelijkheid om feedback te geven en ontvangen. Probeer direct gratis uit voor jouw winkel! Het is heel gebruiksvriendelijk, je kunt direct aan de slag en hebt geen ingewikkeld installatieproces nodig.