Hoe je schaars winkelpersoneel efficiënter inzet

You are currently viewing Hoe je schaars winkelpersoneel efficiënter inzet

De krapte op de arbeidsmarkt is goed merkbaar in de retail. Dit zie je inmiddels ook terug in de gemiddelde winkelstraat, waar bij bijna iedere winkel wel een briefje hangt met de melding dat er vacatures zijn. Het lukt lang niet alle winkels om die vacatures vervuld te krijgen.

Ook supermarkten lopen hier tegenaan. Gelukkig zijn er mogelijkheden om het schaarse winkelpersoneel effectiever in te zetten. Beter taakmanagement helpt bijvoorbeeld om de ingeplande uren efficiënter in te zetten.

Oud winkelpersoneel heeft nieuwe banen gevonden door corona

De coronapandemie is een belangrijke oorzaak van de huidige schaarste op de arbeidsmarkt. In de tijd van de lockdowns kozen veel winkels ervoor om personeel te laten gaan, omdat er simpelweg geen werk was.

Inmiddels zijn die lockdowns gelukkig weer achter de rug, maar nu blijkt dat het oude personeel ergens anders een baan heeft gevonden. Er zijn bijvoorbeeld heel wat mensen aan de slag gegaan bij de GGD.

Retailers merken nu dat hun oude personeel niet meer terugkeert in de retail, ook al zijn de banen wel weer beschikbaar. Blijkbaar zijn er aantrekkelijker sectoren om in te werken. Onzekerheid speelt hierbij ook een rol. Niet iedereen is er gerust op dat er nooit meer een nieuwe lockdown komt. Dus waarom zou je een relatief zekere baan opgeven om weer terug te gaan naar de retail?

Geen wonder dat de retailers er een zware dobber aan hebben om hun personeelbestand op volle sterkte te behouden of zelfs maar ingevuld te krijgen. Ook supermarkten merken dit. Kassamedewerkers zijn momenteel moeilijk te vinden en zelfs voor het werk van vakkenvuller, van oudsher een populaire functie onder scholieren, zijn momenteel weinig gegadigden te vinden.

Blijvende veranderingen in consumentengedrag en piekbelasting

Een gebrek aan personeel leidt tot veel problemen. Op de rustige momenten gaat het nog wel, maar veel winkeliers kennen de momenten waarop iedereen tegelijk binnenkomt en geholpen moet worden. Juist dan leidt personeelsschaarste tot de grootste problemen.

Ook lijken er door de coronaperiode blijvende veranderingen in het consumentengedrag te zijn ontstaan. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer mensen die online shoppen. Dat kan een flinke verandering betekenen voor supermarkten die zowel een fysieke als een online shop hebben.

Waar het in de fysieke winkel misschien wat minder druk is, moeten er online vaak veel meer bestellingen afgehandeld worden. Op de piekmomenten in de fysieke winkel is dat erg lastig met elkaar te combineren als je te weinig mensen beschikbaar hebt.

Toch zijn ook retailers voorzichtiger geworden om meer personeel te werven. Liever kijken ze op welke manier het werk gedaan kan worden met de huidige bezetting. Daarom zijn oplossingen die de piekmomenten ondersteunen ook zo interessant.

Efficiënter werken met huidige pool voorkomt verloop en uitval

Doordat veel retailers momenteel roeien met de riemen die ze hebben en vooral ad hoc reageren, blijft er weinig tijd over om vooruit te kijken. Dat is jammer, want juist een beter taakmanagement kan helpen om je supermarkt efficiënter te laten functioneren.

Het is dan ook goed om even een stapje terug te doen en in kaart te brengen waar de pijnpunten zitten, hoe het personeelsbestand eruit ziet en wat de prognoses zijn. Het is niet meer voldoende om voor de zaterdag meer personeel in te plannen, simpelweg omdat je gewend was dat de zaterdag altijd druk was. En is het nog steeds handig om de vulploegen ’s avonds aan het werk te zetten, terwijl er juist in de avonden vaker klanten zijn?

1.     Ingeplande uren efficiënter inzetten met goed taakmanagement

Een beter taakmanagement is onontbeerlijk om de ingeplande uren efficiënter in te zetten. Het helpt enorm als iedereen weet wie welke taak heeft, wanneer die taak uitgevoerd wordt en wat het uiteindelijke resultaat moet zijn. Daarnaast werkt helderheid over taken en verantwoordelijkheden om de medewerkersbetrokkenheid te vergroten. Hierdoor bind je jongere medewerkers langer aan je supermarkt.

Lees ook: Zo blijven medewerkers langer bij jouw supermarkt – 9 tips

2.     Verbeterde werksfeer met minder verloop en uitval

Want het gaat niet alleen om bedrijfsresultaten, zoals een hogere klanttevredenheid en meer omzet. Juist de tevredenheid en betrokkenheid van je medewerkers maakt het verschil in de winkel.

In een winkel waarin alles goed loopt, zijn de medewerkers tevredener en is de werksfeer beter. Dat maakt jouw supermarkt dan ook nog eens een aantrekkelijker werkgever en met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat natuurlijk een belangrijk concurrentievoordeel.

3. Nieuwe medewerkers sneller inwerken

Nieuwe medewerkers die net beginnen, zijn vaak onzeker en zenuwachtig bij de start van hun baan. Alles is nieuw, ze moeten nog veel leren over de werkprocessen en specifieke taken die van hen verwacht worden. Onderzoek wijst uit dat de eerste weken veel spanning geven en niet iedereen is daartegen bestand. 

Om het verloop in die eerste periode zoveel mogelijk te voorkomen, is het belangrijk hier aandacht aan te geven. Denk bijvoorbeeld aan een buddy-systeem, waarbij je een ervaren collega toewijst aan iedere nieuwkomer. 

Ook geautomatiseerde training, eenvoudige toegang tot gebruiksaanwijzingen en andere belangrijke bronnen van informatie helpen nieuwkomers om sneller ingewerkt te raken. Dit heeft een positief effect op hun zelfvertrouwen en voorkomt een hoog verloop in die belangrijke eerste weken.  

Hoe werkt taakmanagement van BrandSentry?

Door alle taken en activiteiten digitaal bij te houden via BrandSentry, zijn die taken en activiteiten voor iedereen helder. Bovendien kun je ook nog eens goed bijhouden wat de status van een bepaalde taak is. Of hoe het resultaat er uit ziet.

Die structuur zorgt ervoor dat plannen makkelijker gaat. Het systeem neemt ook herhaalwerkzaamheden over. Denk bijvoorbeeld aan taken die automatisch een herinnering krijgen als het nog niet gedaan is. Het kan hierbij gaan om het spiegelen van de producten, maar ook om het bijvullen van de broodafdeling of het controleren van houdbaarheidsdata.

Papieren takenlijsten zijn hiermee dus verleden tijd en dat levert niet alleen meer overzicht, maar ook nog eens winst op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast helpt BrandSentry direct de interne communicatie te verbeteren door alle taken en activiteiten centraal bij te houden. Zo weet iedereen altijd en overal wat er nog moet gebeuren. 

Tot slot maakt BrandSentry het ook eenvoudiger te voorspellen wanneer je personeelsplanning op spanning komt of je winkel uit de pas gaat lopen. Met eenvoudige early warning signals trek je op tijd aan de bel. 

Samen werken aan de bedrijfsdoelen

Doordat alle werkzaamheden in één app worden bijgehouden, ontstaat er vanzelf een beter beeld van het reilen en zeilen in de winkel. En dan kan het heel goed zijn dat blijkt dat het huidige personeelsbestand groot genoeg is om de winkel draaiende te houden.

Daarnaast valt er veel tijdswinst te behalen, omdat het niet langer nodig is om achteraf allerlei informatie bij elkaar te voegen. Dat doet de app namelijk al voor je. Maar misschien is het mooiste van efficiënter taakmanagement in BrandSentry wel het feit dat alle werkzaamheden een gedeelde verantwoordelijkheid worden. Wat je hierdoor krijgt? Medewerkers met hart voor de zaak, die met plezier in je supermarkt werken en daarmee ook nog eens zorgen voor tevreden klanten. Dat is wat efficiënter taakmanagement kan bewerkstelligen!

Ook aan de slag met het taakmanagementsysteem van BrandSentry?

Wil je jouw medewerkers ook efficiënter inzetten of de sfeer op de werkvloer verbeteren door duidelijkheid te geven over taken en verantwoordelijkheden? Met de taakmanagement-tool van BrandSentry weet iedereen waar hij aan toe is. Altijd en overal. 

Probeer direct gratis uit voor jouw winkel! Het is heel gebruiksvriendelijk, je kunt direct aan de slag en hebt geen ingewikkeld installatieproces nodig.