Supermarkten ondervinden concurrentie van nieuwe online supermarktconcepten en flitsbezorgers.
Het online doen van de dagelijkse boodschappen heeft de afgelopen anderhalf jaar een enorme vlucht genomen. In 2020 is de omzet van online boodschappen gestegen met 65%. Deze trend bracht kapers op de kust van de traditionele supermarkt, zoals online supermarkt Picnic maar ook verschillende flitsbezorgdiensten zoals Gorillas, Flink, Getir en Zapp, die consumenten in binnensteden binnen 10 minuten last-minute, via de app bestelde boodschappen per e-bike bezorgen.
Betekent dit dat de traditionele supermarkt in gevaar is?
Hoewel het aandeel van online naar verwachting nog verder zal stijgen zal de fysieke supermarkt nooit helemaal verdwijnen. Het klassieke supermarktmodel zal wel onder druk komen te staan, verwacht Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Je ziet dat de grote supermarktketens zich al aanpassen aan de veranderende trends. Niet alleen hebben ze allemaal hun bezorg- en afhaalservices uitgebreid maar ook zie je dat ze een nieuwe rol willen creëren voor de supermarkt. Men ziet de behoefte aan sociaal contact. Uit die behoefte is de ‘superant’ ontstaan, een combinatie van de functies van supermarkt en restaurant. Een voorbeeld daarvan zijn de Foodmarkten van Jumbo, waar je in de winkel pizza kunt eten en koffie kunt drinken. In de meeste supermarkten is er sowieso een koffiehoek.
Er is nog steeds een grote groep mensen die zich niet fijn voelen bij deze toenemende digitalisering. Zeker de steeds groter wordende groep ouderen gaat nog steeds liever naar de winkel. Voor hen heeft deze plek een belangrijke sociale functie. Daarom heeft Jumbo sinds 2019 in veel winkels de zogenaamde ‘kletskassa’s’ ingevoerd. Dat zijn kassa’s waar tijd en ruimte is voor een praatje. Deze kletskassa’s worden bemand door zeer sociale medewerkers die het leuk vinden om de klant net iets meer aandacht te geven.
“Ik ben een groot voorstander van digitalisering, maar er moet altijd een plek zijn waar klanten terechtkunnen voor vragen of kunnen afrekenen als ze niet zo thuis zijn in de digitale wereld. Uiteindelijk wil Jumbo meer zijn dan een magazijn met spullen. We willen dat mensen zich thuis voelen en dat kleine praatje kan zoveel meer betekenen voor iemand dan je denkt”, zegt Colette Cloosterman-van Eerd, CCO Jumbo in Retailtrends.
De supermarkt zal, als tegenhanger van de online boodschappendiensten meer dan ooit de mens en de beleving centraal moeten stellen. Daar hangt hun toekomst vanaf.