Vroeger had je de kruidenier, een kleinschalige lokale winkel waar je de meeste dagelijkse boodschappen kon doen of kon bestellen om thuis te laten bezorgen. Menig supermarktketen zoals bijvoorbeeld Albert Heijn is zo begonnen. De kruidenier kende de klanten bij naam en draaide de winkel samen met zijn gezin en soms een aantal hulpkrachten.
Vandaag de dag gaat het wel even anders. Een gemiddelde supermarkt is een groot dynamisch bedrijf met vaak meer van 100 medewerkers en openingstijden 7 dagen per week minimaal 12 uur per dag. En dat zo’n 360 dagen per jaar.
Deze dynamiek brengt een aantal uitdagingen met zich mee. In dit blog zetten we 4 belangrijke uitdagingen op een rij.
- Communicatie met een groot team van parttime medewerkers en scholieren
Het team supermarktmedewerkers bestaat voor een heel groot gedeelte uit parttimers en scholieren die een bijbaantje hebben als vakkenvuller of cassier(e) tijdens avonden, weekenden en/of vakanties. Het personeelsverloop is groot en mede daardoor is de communicatie met en het management van personeel een behoorlijke uitdaging.
Technologie kan hierbij een handje helpen. Zo gebruiken veel supermarkten WhatsApp groepen, intranet of taakmanagement tools om de communicatie met hun medewerkers te stroomlijnen.
- Merk/formulebewaking in een competitieve omgeving
De consument heeft vandaag de dag enorm veel keuze. Er zijn heel veel winkelketens en de concurrentie tussen de diverse ketens is groot. Het is echter gebleken dat sterke merken succesvoller zijn dan merken met minder uitstraling. Het is dus zaak om de merkformule te bewaken en zo goed mogelijk uit te dragen. Herkenbaarheid en het gevoel van vertrouwen zijn belangrijke factoren die de consument aan een bepaalde winkelketen binden.
- Creëren van een optimale en veilige winkelbeleving
Naast prijs is de winkelbeleving een belangrijke keuzefactor voor de consument. Sta je als merk voor lokaal, voor duurzaam, voor luxe of juist voor basic? Het gevoel, de beleving die je meegeeft moet van A tot Z kloppen voor een optimale merkbeleving bij de consument. In de afgelopen periode is de factor veiligheid enorm belangrijk geworden. Deze extra zorg voor de consument draagt bij aan een prettige winkelbeleving en draagt bij aan de loyaliteit van de consument.
- Managen van compliancy en efficiency in een dynamische omgeving
De supermarkt is een dynamische omgeving. Geen dag is hetzelfde op de winkelvloer. Op een gewone dag zijn er talloze taken die moeten worden uitgevoerd op de verschillende afdelingen. Iedere medewerker moet weten wat wanneer van hem/haar verwacht wordt. Ook moet aan een aantal belangrijke richtlijnen worden voldaan. Voor (afdelings) managers is het een uitdaging om op ieder moment het overzicht te hebben en alle belangrijke winkelprocessen te borgen. Papieren takenlijsten zijn omslachtig, niet duurzaam en lastig te controleren. Digitaal taakmanagement biedt een oplossing bij het brengen van structuur in de winkeloperatie.
Steeds meer supermarktmanagers ontdekken digitaal taakmanagement en apps voor interne (team) communicatie. De gebruiksvriendelijke BrandSentry app biedt structuur bij de dagelijkse winkeloperatie.