In de huidige krappe arbeidsmarkt is het steeds lastiger om goed winkelpersoneel te werven én te behouden voor jouw winkel. Daarom is het nog belangrijker dat nieuwe mensen snel aan de slag kunnen om waarde toe te voegen.
De eerste 100 dagen van een nieuw dienstverband zijn essentieel en maar liefst 15% van de nieuwe medewerkers verlaat het bedrijf in het eerste jaar volgens onderzoek van Tempo Team (bron). Na alle inspanningen en kosten voor werving en selectie wil je dat natuurlijk voorkomen.
3 redenen voor personeelsverloop
De drie belangrijkste redenen voor nieuwe medewerkers om snel weer te vertrekken, variëren van ontevredenheid over de beloning, teleurstelling over de inhoud van het werk en ontevredenheid over de ontwikkelmogelijkheden zoals training of opleiding. Daarnaast spelen (het gebrek aan) werkzekerheid en doorgroeimogelijkheden een rol. Juist op de lange termijn vormen deze laatste twee redenen vaak een breekpunt.
Toch is de ontevredenheid over de inhoud van het werk een interessante reden. Want als werkgever heb je direct invloed op de inhoud van het werk. Hoe voorkom je dan dat personeel vertrekt omdat het werk hen niet aanstaat, het werk onduidelijk is of het werk niet motiverend is?
Waarom een onboarding programma nodig is voor nieuwe mensen
Eén van de belangrijkste tips van recruitmentbureaus is om een goed onboarding programma aan te bieden. Onderzoek van Brandon Hall Group wijst uit dat onboarding een essentieel onderdeel is van talentacquisitie dat door veel organisaties over het hoofd wordt gezien.
Door nieuwe werknemers duidelijkheid te geven over verantwoordelijkheden en taken, hen te betrekken bij de bedrijfscultuur en mentorprogramma’s aan te bieden, verhoog je de betrokkenheid.
Overigens, beperk de onboarding niet tot alleen de eerste week, maar eerder tot het eerste jaar. Zo hou je de focus op het motiveren van de nieuwe medewerker. Want een gemotiveerde medewerker draagt eerder en langer bij aan jouw bedrijfsdoelstellingen (bron).
Tot slot geeft een goed onboarding programma duidelijkheid over en betekenis aan het werk van de nieuwkomer. Het geeft houvast in een periode waar alles voor de medewerker nieuw is en er veel onduidelijkheid is over de samenhang tussen het werk en het uiteindelijke bedrijfsresultaat.
Het geeft ook inzicht om te begrijpen hoe iemand bijdraagt aan de algemene strategie en om de bedrijfscultuur (beter) te duiden.
4 Tips voor een goede onboarding
1. Contractfase
Een goed onboarding programma begint eigenlijk al bij het tekenen van het contract. Je kunt hier een extra feestelijk (digitaal) moment van maken door slingers op te hangen, confetti te strooien of door met een feestelijk glaasje bubbels te proosten.
2. Pre-boarding
In sommige gevallen komt iemand na tekening van het contract alsnog niet opdagen. Daarom is het belangrijk al voor de eerste werkdag aan de relatie te werken. Dit doe je door bijvoorbeeld een welkomstcadeautje te sturen. Of op het huisadres een welkomstkaartje te bezorgen met een enthousiaste en warme welkomstboodschap.
Daarnaast kun je alvast bedrijfsinformatie beschikbaar stellen, zoals folders, de website en bijvoorbeeld documenten die van belang zijn om de nieuwkomer vertrouwd te maken met jouw organisatie.
Een goede pre-boarding heeft een aantal voordelen:
- Het verhoogt het zelfvertrouwen
- De nieuwkomer voelt zich direct al meer verbonden met je organisatie
- Met een warm welkom maak je misschien nét het verschil ten opzichte van je concurrent!
3. De eerste werkdag
De eerste werkdag is een belangrijke eerste kennismaking met de rest van de collega’s en het daadwerkelijke werk. Bedenk goed dat alles nieuw is: van de route naar het werk, het gebouw of de locatie, de mensen, de routines en gebruiken, waar de toiletten zijn, de pauzeruimte en natuurlijk het werk zelf. Dit kost de meeste mensen veel energie. Ze moeten veel vragen en zijn nog niet zeker van zichzelf.
Door aan nieuwkomers een buddy toe te wijzen, geef je ze een vast aanspreekpunt voor die belangrijke eerste dagen. Dit creëert veiligheid en geeft vertrouwen. Deze buddy helpt hen op weg over praktische zaken en is een gids voor het ontdekken van de rest van de organisatie.
Naast het geven van uitleg over huisregels en eventuele veiligheidsregels, het regelen van toegang en het geven van een rondleiding, gaat iemand ook echt aan de slag. Via een duidelijk taakmanagementsysteem kun je nieuwkomers sneller vertrouwd maken met de inhoud van het werk.
Een dergelijk systeem kent verantwoordelijkheid toe aan specifieke medewerkers en geeft duidelijkheid over taken. Zeker in het begin is dit essentieel om het vertrouwen in het eigen kunnen te laten groeien. En dit heeft dan ook een positieve uitwerking op de productiviteit en zelfredzaamheid van de nieuwkomer.
4. De eerste maand
Na een maand is het goed om even bij de nieuwkomer terug te komen en na te gaan hoe het bevalt in jouw organisatie. Deze vraag regelmatig stellen helpt je om een vinger aan de pols te houden en beter in te kunnen schatten hoe de vlag erbij hangt. Ook geeft dit je de kans om in te grijpen of bij te sturen. Het vragen van feedback is dan ook essentieel voor het goed onboarden van een nieuwkomer.
3 Redenen om je medewerkers erkenning en waardering te geven
Tot slot vormen het geven van waardering en erkenning aan mensen die nog niet zo lang in dienst zijn, ook een belangrijk aspect bij het verminderen van personeelsverloop.
- Barbara Fredrickson, senior wetenschapper bij The Gallup Organization (één van de grootste specialisten in talentontwikkeling), zei ooit in een interview: “Als mensen het gevoel hebben dat ze worden erkend als een mens aan de andere kant van een transactie, in plaats van dat ze de transactie zijn, dan reageren ze positiever. En door werknemers waardering te tonen, erken je hen voor hun waarde”.
- Een medewerker erkenning geven heeft ook een krachtig biologisch effect. Als je erkenning krijgt, maken je hersenen dopamine vrij, het geluksstofje dat maakt dat je je goed voelt. Dus als je erkenning krijgt, gebeurt er iets aangenaams. En dan voel je je goed. Toch gaat het om meer dan dat. Het Maritz Institue geeft aan dat als mensen eerlijk worden behandeld, ze meer geïnteresseerd zijn in samenwerking met anderen en in het openstaan voor nieuwe ideeën (bron).
- Erkenning krijgen speelt in op zowel de intrinsieke motivatie van iemand die van binnenuit komt, als de extrinsieke motivatie, die van buitenaf komt. Een bonus krijgen voor het behalen van targets is een mooi voorbeeld van een extrinsieke motivator. Een compliment of schouderklopje is waardering voor de toegevoegde waarde als mens en bevestigt iemand in zijn gevoel van succes. Dit voedt de intrinsieke motivatie. Zeker als een leidinggevende de erkenning geeft, werkt dit positief door in productiviteit en zelfvertrouwen.
Ook een taakmanagementsysteem inzetten bij onboarding?
Kortom, wil je het verloop onder jouw winkelpersoneel ook verminderen en jouw nieuwe medewerkers soepel onboarden? Met de taakmanagement-tool van BrandSentry weet iedereen waar hij aan toe is. Altijd en overal. En dat geeft vertrouwen!
Probeer direct gratis uit voor jouw winkel! Het is heel gebruiksvriendelijk, je kunt direct aan de slag en hebt geen ingewikkeld installatieproces nodig.