Als het niet klopt…

You are currently viewing Als het niet klopt…

5 signalen dat de winkelprocessen niet op orde zijn.

  1. Er is veel verloop
    De werksfeer in de winkel maakt dat medewerkers zich thuis voelen en dat ze meer plezier in hun werk hebben. Onzekerheid en onduidelijke communicatie schept verwarring. Als medewerkers niet weten wat er van hen verwacht wordt komt dat de werksfeer niet ten goede. Er ontstaan misverstanden die leiden tot irritatie. Dit resulteert weer in een hoger personeelsverloop.
  2. Hoog ziektepercentage
    Stress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. Een te hoge werkdruk, onvoldoende samenwerking en slechte werksfeer zijn belangrijke factoren die stress in de hand werken. Medewerkers voelen zich minder betrokken, kunnen de werkdruk niet meer aan en melden zich ziek.
  3. Verminderde productiviteit
    Een team dat niet lekker draait is minder productief, heeft meer begeleiding nodig en laat een hoger verloop en verzuimcijfer zien dan een geolied team. Het steeds weer inwerken van nieuwe medewerkers vraagt om extra inzet van personeel. Dit leidt bijvoorbeeld tot een verhoogde loonsom.
  4. Te veel verspilling
    Verspilling ofwel derving kost supermarkten jaarlijks veel geld. De belangrijkste reden van derving is natuurlijk het verstrijken van de houdbaarheidsdatum. Maar ook het verdwijnen van bijv. embalage kan behoorlijk in de cijfers lopen. Optimalisering en borging van processen is cruciaal bij het voorkomen hiervan.
  5. Ontevreden klanten
    In een winkel waar de hectiek groot is, is minder aandacht voor de klant. Medewerkers zijn druk en vaak overbelast. Filiaalmanagers houden zich meer bezig met het managen van de processen en het oplossen van problemen in plaats van met het gastheerschap dat ze graag voor hun klanten zouden willen doen.

Snel meer grip
Herken je twee of meer van bovenstaande punten? Dan is er goed nieuws. Taakmanagement helpt om de winkelprocessen op een snelle en relatief eenvoudige manier te optimaliseren en snel meer grip te krijgen. Het geheim zit hem daarbij in het vinden van de optimale balans tussen enerzijds structuur en anderzijds flexibiliteit zodat jouw winkeloperatie op rolletjes loopt. Geautomatiseerd taakmanagement is de échte sleutel. Het geeft je de mogelijkheid om structuur aan te brengen en continue op de hoogte te zijn van de actuele situatie in de winkel. Of je er nu bent of niet, je hebt altijd een directe link met de winkelvloer. Tegelijkertijd weet iedere medewerker exact welke taken uitgevoerd moeten worden en wat er precies verwacht wordt.

Reken het eenvoudig zelf uit
In een winkel waar de processen op orde zijn werken en winkelen mensen prettiger. En dat zie je direct terug in de resultaten. Als taakmanagement goed is ingericht verbetert de werksfeer, zullen verloop- en ziektecijfers dalen, zal er minder derving zijn én zal de klanttevredenheid toenemen. Met een hogere omzet als gevolg.
Wil je weten welk rendement jij in jouw winkel kunt behalen? Download de calculator en reken het eenvoudig zelf uit.

Want een winkel waar alles klopt presteert op alle vlakken beter.

Er is minder verloop, minder ziekteverzuim, een lagere loonsom, een hogere klanttevredenheid, minder derving en dus meer omzet. Het is een simpele rekensom.

Reken het zelf uit

Om zelf uit te rekenen hoe groot jouw (financiële) bespaarpotentieel is hebben we een rekenmodule ontwikkeld waar je dat zelf eenvoudig mee kunt berekenen. Met jouw cijfers.