In de persconferentie van maandag 31 maart kondigde onze minister-president nieuwe verlengingen van de Coronavirus maatregelen aan. Geen nieuwe maatregelen, wel een verlenging van de periode zoals die nu te overzien is.
Wat we wel zullen gaan zien is dat we voor langere tijd aan bijzondere maatregelen vastzitten. Misschien kijken we nu een maand vooruit met maatregelen maar inmiddels hebben we wel door dat het voorlopig niet meer wordt zoals het tot februari was.
Voorlopig nog maatregelen
In Brabant hebben ze de piek gehad en loopt het aantal besmettingen terug. In overige delen van het land loopt het aantal nog op. Hopelijk krijgen we snel over het gehele land meer vat op de verspreiding van het virus en kunnen we stappen zetten richting normalisatie. Toch zullen we nog zeker de rest van het jaar rekening moeten houden met maatregelen om een hernieuwde uitbraak te voorkomen. Een moeilijke realiteit waar we ons maar beter op kunnen voorbereiden.
De verschillende maatregelen zullen in de komende tijd aangepast worden, naarmate we meer zicht krijgen op hoe het virus zich ontwikkelt. Ze zullen wellicht versoepelen of misschien op sommige punten ook juist weer veranderd of aangescherpt worden.
Het grote gevaar dat op de loer ligt, is dat de klad er inkomt, dat er maatregel-moeheid ontstaat. Blijven we allemaal nog netjes met een boog om elkaar heen lopen, of zien we dat vervagen? Sommige mensen blijven hier heel streng en consequent in en anderen nemen de afstand niet meer zo nauw. Dit leidt tot irritaties op de werkvloer en bij je winkelend publiek. Klanten hebben er last van en kiezen er wellicht voor om hun boodschappen in een andere, veiliger winkel te doen.
“Op termijn zullen klanten kiezen voor winkels die in deze periode een prettige en veilige winkelomgeving voor hen hebben weten te creëren.
Meer dan ooit zullen we een verschuiving naar online shopping zien. Als straks het licht weer aangaat, zullen zaken zich voor een deel herstellen, maar sommige trends zullen blijvend effect hebben.
- Hoe kan je zorgen dat je hier zo goed mogelijk uit springt?
- Hoe kan je zorgen dat jouw winkel tijdens de crisis een plek is waar mensen graag blijven komen?
- Hoe zorg je er voor dat mensen zich veilig voelen in jouw winkel?
- Hoe zorg je er voor dat je personeel eensgezind is in de opvolging van de maatregelen, of die nou door de overheid zijn opgelegd of je ze zelf hebt ingevoerd?
- En hoe voorkom je dat boetes worden opgelegd?
Kort gezegd: Hoe hou je het leuk? En, hoe zorg je dat het even leuk is in ál je vestigingen?
De kracht van samen
Met elkaar bedenk je hoe je in jouw winkel zo goed mogelijk kan inspelen op de maatregelen;
- Hoe je zorgt dat iedereen op elk moment 1,5 meter uit elkaar kan blijven en toch de hele winkel kan beleven;
- Hoe je je klanten betrekt bij jouw oplossing en hoe je ze laat zien waarom winkelen bij jou veilig en plezierig is.
Doe je dit met extra zeep dispensers, speciale hesjes voor het personeel, mededelingen door de winkel heen en/of het optimaliseren van de looprichtingen? Of doe je dit zelfs met slimme oplossingen die klanten helpen om te vinden wat ze zoeken zonder heen en weer te hoeven lopen door je winkel?
Zorg voor borging
Welke maatregelen je ook neemt, de sleutel tot succes ligt bij de borging ervan.
Het gevaar van verslonzing ligt op de loer. Daarom is het nodig om jezelf en je medewerkers herhaald te blijven wijzen op de maatregelen en hen een spiegel voor te houden.
Dat kan door checklisten bij te houden, foto’s te maken en simpelweg reminders in te stellen. Ook zullen er geregeld aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld als je een goed idee hebt dat je in alle winkels wilt doorvoeren. Dan wil je dat eenvoudig uitrollen en terug kunnen zien hoe dat in alle winkels is geïmplementeerd.
BrandSentry heeft een platform ontwikkeld met als hoofdgedachte het borgen van de merkbeleving door de gehele organisatie. Juist nu wordt bewezen dat dit ook in deze moeilijke tijden kan zorgen dat je winkel -je merk- overeind blijft en sterker uit de crisis naar voren komt.